idasdressyr

Direktlänk till inlägg 17 september 2015

Innan det är Showtime

Av Idas Dressyr - 17 september 2015 09:45

Jag fullkomligt älskar att tävla, det är tävlandet som sätter mål på min ridning.

I dressyr är man innne på själva tävlings banan unegfär 6min, 6 minuter av fullt fokus, men innnan dessa minuter i rampljustet är såå mycket förberedning, flera dagars förberedning.


För det första måste man ju tänka på att planera sin ridning innnan tävling, hästen ska vara mjuk, men inte har träningsvärk m.m

Tävlar jag på en söndag, brukar jag rida ett ordentligt dressyr på på onsdagen, rida ut och rida bort träningsvärk på torsdagen, rida lättare dressyr på fredag, vila eller tömköra på lördagen.

Det är väldigt bra att tömköra innnan tävling, då blir hästen mycket mjuk och fin men zeke behöver vila innan tävling ibland för att han inte ska vara lite trött och seg.


Dagen innan tävling är listan lång med saker man måste göra.

för det första ska transporten fixas, lägga in spån och packa hö. Sedan ska all utrustning putast tills den glänser, allt som kan tänkas behöva ska packas in i transporten. Täcken, sadel, träns, lindor, skydd, puts, hjälm m.m

Själva hästen är ju ett kapitel för sig. På tävling vill ialla fall jag, visa upp en välvårdad ponny från dens bästa sida. Jag brukar duchsa Zeke, tvätta man och svans, när han har torkat ska han borstas, masseras och ryktas tills han glänser. Därefter ska manen knoppas, svansen flätas och han ska ryktas lite till.


På tävlingsdagen brukar man få gå upp tidnigt, dra på sin de vita ridbyxorna och tävlingströjan. Jag åker direkt till stallet, fixar zeke så att han är redo att åka, fixar till knopparna, knoppar pannluggen, sätter på täcke om det behövs samt alla skydd.

Zeke lastasm  på och så är vi påväg. Jag har åkt på tävling allt från 30 minuter till 3 timmar bort. När vi kommer fram så kollar jag till zeke, ger honom en morot ocg går och startanmäler oss.

När det börjars närma sig start tiden lastar jag ut zeke. tar ut flätan ur svansen, borstar svansen fluffig, tar av alla skydd, oljar runt ögon, mule och lite drag i anstiktet, för att zeke ska se piggare och mer uttrycks full ut i ansiktet.

Jag lindar benen men om det är ont om tid tar jag vita dressyr skydd.

Jag sätter på mig plastroneg, kavajen, ridstövlarna, sporrarna och stoppar in håret i hjälmen (tycker det är snyggast så) Jag sadlar zeke och sitter upp.

jag brukar ha en ganska kort uppvärmning. ca 30min. Jag är nogran med skritt arbetet.

När det är min tur så går man in och ger allt!!


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Idas Dressyr - 22 oktober 2015 21:13

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 7196998277" ...

Av Idas Dressyr - 20 september 2015 14:27

Åh dagen har varit så rolig!!! Ganska Tidig morgon. Vi rullade från stallet kl 7 mot Storås. Zeke kändes så fräsch! Han bjöd så fint och lyssnade På mina hjälper:)!! Vi fick 67,8% vilket resulterade i en vinst!!!! Bästa hästen! Hade aldrig kl...

Av Idas Dressyr - 19 september 2015 20:09


Hej! Förlåt för otrolig dålig uppdatering idag och igår men jag har Julia (en kompis) hemma hos mig och har haft mycket att göra. Idag så fixade jag allt jag behöver inför morgondagens tävling så nu står Zeke ren, fin och knoppad i boxen. Jag tömkö...

Av Idas Dressyr - 18 september 2015 23:12


hej! Min dag har varit tipp topp. Skolan var som vanlig helt ok, vi hade redovisning i musik och allt gick enligt planerna. Puuhh äntligen helg. Zeke & Nappe motionerades idag. Nappe fick rida ut vilket han tycker var super kul och jag fick några g...

Av Idas Dressyr - 18 september 2015 07:21

hej! Jippie, Fredag!!!:)) Vädret ser inte så kul ut hos mig, mörkt och blåsigt;( Zeke ska gå dressyr och vi ska tagga upp till Storås på söndag. Det var väl det jag hade att säga för nu. Men vi hörs i alla fall ikväll! Kram fina nappe från...

Presentation


Är en ponnyryttare född 02, som tävlar och tränar dressyr.
Den största delen av mitt liv spenderas på min stjärna Zeke Varg, en guldfärgad och helt fantastisk ponny på 16 år.
"Den Bästa Känslan Är Innanför De Vita Dressyrstaketen"

Zeke Varg - 1999

Zeke är min fina guldponny, mitt allt. Jag har haft zeke sedan 10/4 -2014.

Tilsammans tränar och tävlar vi i dressyr. Båda tvås stora intresse.

De som står i samma stall som Zeke sägar att han är väldigt bortskämd, vilket han är. Har är ju mitt allt så därför lägger jag all min tid på honom.

 

Kategorier

Sök i bloggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
September 2015 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Skapa flashcards